All posts tagged: maksan hyvinvointi

Miten ja mistä kehon puhdistuskuuri tulisi aloittaa?

Maksa on avainasemassa hyvinvoinnin kannalta.

Kesän jälkeen olo voi olla tunkkainen. Jäätelöt, grilliherkut, hedelmämehuja – kaikki nämä ovat hiipineet hiljalleen kehoon. Olo voi olla tunkkainen ja väsynyt. Arki ei lähde sellaisella puhdilla käyntiin kuin toivoisit. Erilaiset puhdistuskuurit vetävät puoleensa. Keho ja mieli kaipaavat virkeyttä ja energisyyttä.

Välillä onkin hyvä siivota kehoa sisältä, mutta mistä puhdistus kannattaa aloittaa?

Hyvinvointi alkaa aina sisältäpäin ja katse kannattaa kiinnittää aina ensimmäisenä maksaan riippumatta siitä millaisen puhdistuskuurin aikoo tehdäkään. Miksi?

Maksa on avainasemassa hyvinvoinnin lisäämisessä. Maksa nimittäin käsittelee myrkkyjä, joita se saa ravinnon ja juoman mukana. Se voi kuitenkin käsitellä näitä vain tietyn määrän kerrallaan, joten kaikki ne myrkyt, joita maksa ei ehdi puhdistaa, varastoituvat rasvakudokseen. Pulmia seuraa, jos myrkkyjä virtaa aina vain lisää kehoon. Vaikka laihduttaisit, kehosi ei halua vapauttaa rasvaa energiaksi, koska myrkyt ovat yhä varastossa. Vasta siis kehon ollessa sisältäpäin kunnossa, alkaa todellinen muutos ja vapautuu käyttöön uudenlaista energiaa.

Mistä sitten tietää miten maksa voi?

 

Maksan pahoinvoinnista voivat kertoa mm. seuraavat vaivat:

  • Väsymys
  • Ummetus, ripuli, turvotus
  • Ruoansulatusvaikeudet
  • Päänsärky
  • Iho-oireet, ihottumat, kutina
  • Epätavallinen hikoilu tai palelu
  • Vyötärölihavuus, vaikeutunut painonhallinta
  • Mielialaongelmat

Immuniteetin heikkeneminenkin voi kertoa maksan ylikuormittumisesta. Jokaisen keho on yksilöllinen ja kaikki kehossamme ovat yhteydessä toisiinsa, joten vaikka sinulla olisi yllämainuttuja oireita, voivat ne kertoa myös jostain muusta.

 

Mitkä seikat ovat maksaongelmien taustalla?

Maksaongelmien taustalla voi olla monia eri syitä, sillä jo aivan tavallinen elämä synnyttää näitä. Jatkuva istuminen, stressi, useat kahvimukilliset, pikaruoka, sipsit, karkit, virvoitusjuomat, alkoholi, sokeri ja lisäaineet kuormittavat maksaa. Mutta vaikka syöt terveellisesti ja liikut runsaasti voivat maksasi toimintaa haitata lukuisat antibioottikuurit, toistuvat särkylääkkeet tai vaikkapa hormoonivalmisteiden pitkäaikainen käyttö. Myös ympäristöstä saatavat saasteet ja myrkyt lisäävät maksan kuormitusta.

Mieli ja keho ruokkivat toisiaan – tunteet vaikuttavat myös kehoon ja kehon reaktiot tunteisiin. Jokainen meistä tietää kuinka jännitys saa pulssin kiihtymään, pelko kädet vapisemaan, suru kyyneleet virtaamaan. Viha, katkeruus, kauna, jännitys, turhautuneisuus ja ylipäätänsä tukahdetut tunteet pitkään jatkuessaan vaikuttavat maksaan.

Mielialan lasku, masennus tai vihaisuus voivatkin kertoa maksaan vaikuttavista tunteista ja maksan vaillinaisesta toiminnasta sokeri – ja rasva aiheenvaihdunnassa ja kehon puhdistuksessa.

 

Marika Ruuti kirjoittaa kirjassaan terve maksa, avain hyvinvointiin seuraavasti:

”Verensokeriaan mittaavat diabeetikot tietävät, että kiukku, viha, jännitys ja muut voimakkaat tunteet saavat verensokerin nousemaan hyvinkin voimakkaasti. Maksa työntää tässä stressaavassa ”taistele tai pakene” -tilanteessa ahkerasti sokeria vereen, jotta ”taisteluun” riittää energiaa.

 Ongelma syntyy, kun nykypäivän ihmisten ”taistelut” eivät vaadi fyysistä energiaa, ja hyötykäytön puuttuessa sokeri varastoituu vyötärölle ja rasvoittaa maksan. Jatkuva kiire, stressaaminen, katkeruus, aggressiivisuus tai vihaisuus rasittaa niin maksaa kuin muutakin elimistöä, ja sokeria virtaa vereen ylimäärin ei-diabeetikollakin. Monitieteelliset tutkimukset osoittavat, että krooninen stressi pitää verensokerin korkeana, jolloin tarvitaan enemmän insuliinia, ja ajan mittaan insuliini ei enää vaikuta niin kuin pitää. Näin syntyvä insuliiniresistenssi haittaa maksan toimintaa ja johtaa maksan rasvoittumiseen ja lihomiseen. Nämä taas väsyttävät, harmittavat, stressaavat ja altistavat virhesyömiselle ja liikunnan karttamiselle. Näin syntyy noidankehä, joka aiheuttaa metabolista oireyhtymää ja sydäntauteja. Miten paljon silloin auttaa maitorasvan karsiminen ruokavaliosta?

 Huonosti toimivan maksan aiheuttajina pikaruoka, alkoholi ja ylipaino saattavatkin muodostaa vain päällimmäisen kerroksen, jonka alta löytyy kokonainen kirjo koettuja tunteita. Vihan nielemistä, itkujen tukahduttamista, kiltin tytön syndroomaa, anteeksiantamisen ja -saamisen vaikeutta, kateutta ja vallanhalua, elämätöntä elämää, katkeruutta lähiympäristöä, maailmaa tai mikä pahinta, omaa itseä kohtaan.”

Maksaongelmien ilmaantuminen tapahtuu hiipien ajan saatossa ja harmittavan usein näihin ehtii tottua.  Moni oire voi myös johtua monista kehon häiriöistä. Maksa kuitenkin vaikuttaa jokaiseen soluun ja kudokseen – tästä syystä maksaa tukevat elämäntavat auttavat kaikkia elimiä.

 

Miten kohentaa maksan toimintaa?

 

1. Vähennä tai poista ruokavaliosta tulehdusta aiheuttavat ruoat (ainakin koko puhdistuksen ajaksi). Näitä ovat esimerkiksi:
  • Sokerit
  • Valkoiset viljat
  • Alkoholi ja kofeiini
  • Einekset ja prosessoidut ruoat

⇒ Maksaa nauttii luonnollisesta, puhtaasta ruoasta sekä kohtuullisuudesta. Tasapainoon kuuluu myös omaa vatsaa kunnioittava syömisen rytmi.

 

2. Maksan terveyttä ylläpitävät:
  • Laadukkaat kasvi- ja eläinkunnan proteiinilähteet
  • Kuitupitoiset, ravinnerikkaat kasvikunnan tuotteet (marjat, vihannekset, hedelmät)
  • Siemenet, pähkinät
  • Pavut, linssit
  • Kaura, tattari, hirssi, kvinoa, tumma riisi
  • Sitruunalla maustettu lämmin vesi aamulla
  • Hyvänlaatuiset kasvi- ja eläinkunnan rasvat

⇒ ”Rasvaton ruokavalio ei edistä terveyttä vaan rasittaa maksaa, mutta liika, laadultaan heikko tai yksipuolinen rasva on yhtä haitallista. Runsaasti nopeita hiilihydraatteja sisältävä ruokavalio tuhoaa maksan, samoin liika lihan syönti (Marika Root).”

 

3. Säännöllinen liikunta ja stressin vähentäminen

 

Elämässä saa ja täytyy tehdä valintoja – myös ruoan suhteen. Kun valitset itseäsi ja kehoasi kunnioittaen maksa kiittää ja hyvinvointisi lisääntyy. Maksasairauksissa on ehdottomasti käännyttävä lääkärin puoleen, mutta toteuttaessasi mitä tahansa puhdistuskuuria varmista, että myös maksasi pääsee tervehtymään. Markkinoilla on pikatreenejä, pikakuureja, pikapuhdistusta – näistä varmasti saa lisää virkeyttä. Jos tavoitteesi on päästä eroon esimerkiksi vyötärölihavuudesta, kannattaa maksaa hellivää ruokavaliota noudattaa kuukauden verran, jotta kehon aineenvaihdunta ja kudokset ehtivät uusiutua.

 

Täydellisyyteen ei kannata pyrkiä – edes ruokavaliossa. Se mikä sopii toiselle ei sovi toiselle. Puhdistuskuurin aikana kannattaa nähdä valintojen runsaus eikä ajatella mitä kaikkea joutuu karsimaan ruokavaliosta.  Luonnollinen (ruoka-aineiden ravinteita ei ole muutettu teollisesti tai kotoisilla ruoanvalmistusmenetelmissä), ravintorikas ravinto vaikuttaa positiivisesti koko kehoon ja helpottaa maksan työtä. Tasapainoisessa ruoassa on hyvässä suhteessa hiilihydraatteja, proteiineja ja rasvoja.

 

Lähteenä tekstissä on käytetty ravitsemusterapeutti Marika Ruutin kirjaa Terve maksa. Lisää maksan toiminnasta ja sen hyvinvoinnista voit halutessasi lukea lisää sieltä.

 

Elina LahtinenMiten ja mistä kehon puhdistuskuuri tulisi aloittaa?
Lue lisää