All posts tagged: kehon hoito

Miksi kosketus on tärkeää ihmiselle? – Mukana kehoharjoitus kosketuksesta.

Kosketus on ihmiselle elintärkeää. 

Iho, tuo vesitiivis kääre kehon pinnalla heijastaa jokaista tunnetta ja ilmentää terveydentilaa, ruokavaliota ja elämäntapaasi. Ihon kautta jokainen meistä kohtaa maailman. Ihon välityksellä kykenemme ottamaan toisen kosketuksen ja läheisyyden vastaan. Iho on herkkä kosketukselle. Se on ihmisen suurin elin, ja tästä syyt kaikki sen kautta tulevat tuntemukset ovat merkittäviä.

Kosketus on perustavin kommunikaation muoto ja varhaisin yhteys ulkomaailmaan. Kosketus on elintärkeää elämälle, ilman tätä pienet vauvat voivat kärsiä niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Synnymme kosketuksesta ja kosketuksen kautta vauva alkaa hahmottaa kehoaan ja ympäristöään. Tästä syystä vauvat reagoivatkin kosketukseen erityisen vahvasti. Hellä ja läheinen kosketus viestii vauvalle hänen olemassaolosta ja rakkaudesta.

Tarve kosketukselle säilyy koko lapsen ja nuoren kehityksen. Lapsen itsetunto ja myönteinen minäkuva rakentuvat vahvistavasta ja hyväksyvästä kosketuksesta. Kosketuksen merkitys ei kuitenkaan vähene iän myötä. Jokainen meistä tarvitsee kosketusta, myös aikuisena ja ikääntyessä.

Kosketuksen puutteessa aikuinen tuntee olonsa yksinäiseksi ja psykologisesti osattomaksi. Masennus, ahdistuneisuus, aggressiivisuus, keskittymisvaikeudet ja riippuvuudet nautintoa tuottaviin aineisiin lisääntyvät kosketuksen puutteessa. Jos aikuinen ei saa kosketusta, hakee hän korvikkeen aina jostain muusta, jos ei muuten niin käpertymällä nojatuoliin tyynyn ja peiton kanssa kokeakseen sylin tuomaa turvaa. Moni saattaa huomaamattaan sivellä ihoaan ohimennen kosketuksen kaipauksessa.

Miksi kosketus on tärkeää:

1. Kosketus luo siltoja toistemme luo, se on suora väylä toiseen ihmiseen. Se toimii silloinkin, kun puhe ei tavoita toista. Läheinen ihokontakti lapsen ja aikuisen, kuin myös aikuisten välillä lisää yhteenkuulumisen tunnetta, välittämisen tunnetta ja vahvistaa keskinäistä luottamusta ja turvallisuutta. Turvallisuuden tunne on yksi eheän kasvun ja aikuisuuden perusjalka.

2. Kosketus lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia. Se muun muassa vähentää ärtyneisyyttä,   levottomuutta sekä parantaa unen laatua, keskittymiskykyä, rentouttaa ja rauhoittaa. Oikeanlainen kosketus on vahvin tapa tyynnyttää pois tolaltaan olevaa ihmistä tai rauhoittaa hätääntynyttä.

3. Kosketus vähentää stressiä ja lisää kivunsietoa. Ihokosketuksessa mielihyvähormoni eli oksitosiinin erittyminen aktivoituu, joka puolestaan vähentää stressihormoni kortisolin erittymistä. Oksitosiini saa aikaan välittömän hyvän olon tunteen ja säännöllisesti toistettuna se rakentaa aivoihin läpi elämän kestävää rauhoittumisen ja rentoutumisen hermorataa. Tämä on vahva puolustustautumis-mekanismi liiallista stressiä vastaan. Oksitosiini laskee myös verenpainetta ja lievittää kipua.

Kosketus ei ole aina helppoa. Etenkään jos menneisyydessä on ollut ikäviä muistoja ja haavoja, jotka ovat osuneet iholle. Kosketuksella voi haavoittaa syvälle ihmisen perustaan asti. Jokainen voi kuitenkin harjoitella läheisyyttä ja kosketusta koskettamalla ensin itseään.

 

Tässä sinulle pieni harjoitus oman kehon koskettamisesta:
  1. Ota itsellesi rauhallinen hetki. Asetu miellyttävään ja mukavaan istuma-asentoon. Hengitä muutaman kerran syvään sisään ja ulos, niin että tunnet vatsanpohjan nousevan.
  2. ”Rutistele” kämmenelläsi lempeästi ensin molemmat kädet sormenpäistä olkapäähän asti ja takaisin. Tee tämä sama myös hartioille. Rutistele myös jalat alkaen varpaista (voit tehdä tämän molemmilla käsillä), käy läpi myös kyljet, rintakehä, vatsa, ala-selkä sekä lopuksi hellästi myös niska ja pää.
  3. Pysähdy. Hengitä syvään ja kuulostele kehosi tuntemuksia. Onko kehossasi kipeitä kohtia? Tuntuuko jokin alue tukkoiselle tai jännittyneelle?
  4. Kokeile tämän jälkeen silittää itseäsi kauttaaltaan. Aloita käsistä. Käy koko keho läpi, jalat, rintakehä, kyljet, vatsa, hartiat, pää, kasvot. Voit tehdä tämän haluamassasi järjestyksessä.
  5. Kuuntele jälleen kehosi tuntemuksia. Onko jokin alue, joka kaipaa huomiotasi? Laita kädet sinne mikä alue tuntuu tukkoiselle, kipeälle tms. Jos et löydä tällaista aluetta, älä huoli voit laittaa kätesi mihin tahansa kehollasi. Luota itseesi ja omiin tuntemuksiisi.
  6. Mitä tuo alue tahtoo sinulle? Kaipaako se silitystä vai pidätkö vain kättä paikoillasi? Kaipaatko lohdutusta, hellyyttä, rakkautta, turvaa vai ehkä hyväksyntää? Voit kertoa itsellesi mielessäsi sen mitä tarvitset, käyttämällä esimerkiksi sanoja: ”Minä riitän.” ”Minä olen turvassa”. ”Minä olen hyväksytty.” ”Minä olen rakastettu.” ”Minä olen hyvä tallaisena kuin olen.” Käytä omia sanojasi mikä sinusta hyvälle tuntuukaan.
  7. Kun hyvälle tuntuu, voit lopettaa silityksen.
  8. Kiitä itseäsi. Tunne kuinka olet rentoutunut ja hyvä olo sinussa lisääntynyt.

 

Silitä, halaa, kosketa ohimennen ja viipyen. Sivele käsivartta tai poskea. Halaa itseäsi. Tunne ihon pehmeys kätesi alla. Kosketus eheyttää, myös kipeitäkin haavoja. Anna myös läheisillesi kosketusta. Ravitse lapsia koskettamalla ja silittämällä. Lämpimästi ja hellästi. Jos koet kosketuksen vaikeaksi voi esim. satuhieronta olla tähän avuksi. Tai voit käydä itse lempeissä kehohoidoissa, joissa kehoasi ravitaan hellän kosketuksen avulla.

 

Lempeitä kosketuksen hetkiä sinulle,

Halauksin, Elina

 

Elina LahtinenMiksi kosketus on tärkeää ihmiselle? – Mukana kehoharjoitus kosketuksesta.
Lue lisää